Nairobi, Kenia (styczeń 2015)

środa, 02 styczeń 2019 08:25

W styczniu 2015 r. rozpoczęto realizację autorskiego projektu pt. Global Garden Project. W ramach projektu powstają przyszkolne ogrody w różnych częściach świata. Pierwszym z nich był ogród założony w slumsie Mathare w stolicy Kenii Nairobi. Głównym celem projektu były: realizacja przyszkolnego ogrodu użytkowego o funkcji dydaktycznej, aktywizacja uczniów szkoły oraz popularyzacja idei miejskiego ogrodnictwa. Nawiązano kontakty z organizacjami pozarządowymi działającymi w Kenii w celu znalezienia odpowiedniej placówki dydaktycznej do przeprowadzenia pilotażowych badań. Dokonano inwentaryzacji terenu opracowania oraz stworzono koncepcję projektową ogrodu.

Kolejnym etapem badań były badania społeczne przeprowadzone wśród uczestników projektu - ankieta dotycząca znajomości podstawowych zagadnień związanych z ogrodnictwem. Następnie przeprowadzono warsztaty z projektowania terenów zieleni oraz warsztaty zakładania i pielęgnowania ogrodów dla uczniów szkoły. Po tych działaniach wprowadzających przystąpiono do urządzania ogrodu. Pozyskano materiał roślinny, ziemię urodzajną i drenaż, oczyszczono teren ze śmieci i resztek materiałów budowlanych oraz przeprowadzono podstawowe prace ziemne - wyrównanie terenu i dowiezienie ziemi. Praca w ogrodzie oprócz tradycyjnych korzyści w postaci produkcji żywności jest również wartościowa pod względem kontaktu w naturą. Jest pewnego rodzaju plenerową terapią zajęciową. Praca w ogrodzie pomaga zapomnieć o problemach dnia codziennego.

Teren, który przeznaczono pod ogród zajmuje powierzchnię ok. 60m2 i przylega bezpośrednio do szkoły. Podstawowym założeniem projektowym miało być stworzenie miejsca, w którym będzie można uprawiać rośliny jadalne - warzywa i owoce. Ogród miał stanowić ponadto miejsce, w którym mogłyby być przeprowadzane zajęcia z "przyrody" na świeżym powietrzu. Ma on pełnić funkcje dydaktyczne, użytkowe i estetyczne. W projekcie celowo skorzystano z niezbyt kosztownych, miejscowych materiałów. Dobrano rośliny przystosowane do lokalnych warunków siedliskowych. Kompozycja ogrodu jest prosta i bazuje na siatce kwadratów. W centralnej części ogrodu umieszczono dwa warzywniki (uprawa w gruncie oraz w workach). Otoczone zostały one innymi rabatami w roślin jadalnych i ozdobnych. W ogrodzie znalazła się ponadto żwirowa ścieżka prowadząca do głazu, który pełni rolę ławki ogrodowej oraz miejsca kontemplacji.

Pilotażowe badania przeprowadzone w szkole MCEDO w Nairobi pokazują jak ważną rolę w systemie edukacji może pełnić ogrodnictwo. Po zakończeniu projektu ogród zaczął żyć swoim życiem. Kluczowa w tym przypadku okazała się nie tylko kompozycja, dobór gatunkowy roślin, małej architektury i nawierzchni. Najważniejszy w tego typu projektach jest zarażenie pasją tworzenia i wspólne tworzenie przestrzeni przyjaznej jej użytkownikom.

Projekt był współfinansowany przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.

1
2
3
tytuowe
11
4
5
7
6
9

Czytany 153 razy Ostatnio zmieniany niedziela, 03 marzec 2019 11:49
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.