top of page
  • FWK YouTube
  • Instagram FWK
  • Facebook FWK
  • LinkedIn

Global Garden Project

2015 - obecnie

Naszym flagowym przedsięwzięciem jest międzynarodowy Global Garden Project, zainicjowany w 2015 r. w Slumsie Mathare (Nairobi, Kenia). W ramach projektu razem z uczniami szkół projektujemy i wykonujemy jadalne ogrody o szerokim przeznaczeniu. Realizujemy warsztaty z projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów. Ogrody powstały m. in. w Polsce, Kenii i Republice Zielonego Przylądka.

 

Chcesz stworzyć ogród w swoim kraju? Napisz do nas!

Mujo's Sky Limited School
w Zambii (Lusaka, Linda Compound), 2024

Zespół projektowy:

dr inż. arch. kraj. Mariusz Antolak

dr inż. arch. kraj. Ewelina Pochodyła-Ducka

Placówka zajmuje się edukacją przedszkolną oraz szkolną (poziom podstawowy i średni). Szkoła posiada niezagospodarowany plac, na którym postanowiliśmy stworzyć ogród.

Nie zawsze mamy możliwość wykonać inwentaryzację terenową osobiście, ale dla chcącego nic trudnego! Dzięki dokładnej dokumentacji fotograficznej, filmowej i kartograficznej pozyskanej od dyrektora szkoły Johna Musondy udało się nam opracować plan, na którym tworzyliśmy koncepcję projektową. Teren posiada duży potencjał i aż prosi się, żeby służył tutejszym uczniom do edukacji. Przecież nie wszystkie zajęcia szkolne muszą odbywać się w salach lekcyjnych. W krajobrazie wiedzę zgłębia się dużo przyjemniej i skuteczniej.

Teren podzielono na 6 stref tematycznych: strefa powitalna, strefa społeczna, strefa rekreacyjna, strefa reprezentacyjna, ogród kuchenny i zewnętrzna stołówka.

Strefa powitalna. Ścianę budynku postanowiono ozdobić i okryć pnączem oraz muralem prezentującym uczniów, wcielających się w superbohaterów! Nawiązując do nazwy szkoły postanowiono skorzystać również z motywu chmur. Na elewacji budynku ma zawisnąć chmura informacyjna z formie tablicy z bieżącymi ogłoszeniami, a nad nią chmura powitalna z nazwą szkoły. Ramę kompozycyjną dopełnić ma melonowiec właściwy (papaja), który wprowadzi nas w świat jadalnego ogrodu przyszkolnego.

Strefa społeczna. Na skrzyżowaniu głównych osi kompozycyjnych postanowiono posadzić główne drzewo (drzewo opiekun – mango indyjskie), które zacieni przestrzeń centralnego placu i stanie się punktem węzłowym kompozycji ogrodowej – miejscem spotkań i odpoczynku. Teren ten będzie pełnić także rolę zewnętrznej sali edukacyjnej oraz placu apelowego.

Strefa rekreacyjna przeznaczona jest do spędzania wolnego czasu. Ma być miejscem spotkań, gier i zabaw. Usytuowano w niej photospot, przy którym dzieci będą mogły się fotografować np. po ukończeniu klasy bądź szkoły. Strefę wydzielono starymi oponami zagłębionymi w ziemię. Będą pełniły one rolę siedzisk oraz stanowiły element „placu zabaw”.  Opcjonalnie przewidziano tu możliwość umieszczenia fragmentów pni drzew, jako siedzisk i elementów naturalnego placu zabaw.

Strefa reprezentacyjna. Na zakończeniu głównej osi kompozycyjnej usytuowano maszt, na którym będzie wywieszana flaga. Przestrzeń będzie mogła być wykorzystywana również okazjonalnie do spotkań okolicznościowych i apeli. W tej strefie postanowiono skumulować krzewy z pozostałej części terenu opracowania, które są w chwili obecnej rozmieszczone dość chaotycznie.

Ogród kuchenny. Został zaplanowany w zacisznym miejscu, otoczonym murami i ścianami budynków. Elewacja ściany jednego z budynków została udekorowana muralem z motywem kuchennym. Na ścianie zawisła również tablica do prowadzenia zajęć terenowych. Jednoroczne warzywa postanowiono posadzić w wyniesionych, drewnianych skrzyniach dookoła placu. Umieszczono tu również kompostownik. W centralnej części terenu zaplanowano miejsce na niewielkie palenisko, na którym uczniowie będą mogli uczyć się przygotowywania tradycyjnych potraw. Będzie to też miejsce spotkań i lekcji terenowych, dotyczących nie tylko ogrodnictwa.

Zewnętrzna stołówka. W bezpośrednim sąsiedztwie ogrodu kuchennego postanowiono urządzić zewnętrzną stokówkę. Ławostoły będą mogły być wykorzystywane również do prowadzenia zajęć szkolnych. Teren zadaszono drewnianą konstrukcją, po której poprowadzono pnącze (Bugenwilla). Wzdłuż ogrodzenia posadzono krzewy owocowe.

Liczymy, że uda się nam tam wrócić i kontynuować rozpoczęte działania. Aktualnie zbieramy fundusze na ten cel!  

Nkoranza, Boabeng (Ghana), Fazao, Nano (Togo), 2019

Podczas wyjazdu studialnego do Ghany i Togo na przełomie listopada i  grudnia 2019 r. nawiązaliśmy współpracę z organizacją Hand in Hand Community działającą w  miejscowości Nkoranza (Ghana). Organizacja prowadzi ośrodek dla dzieci z  niepełnosprawnościami i posiada teren, na którym niegdyś znajdował się ogród użytkowy.  Podczas wizyty przekazano środki finansowe na zakup materiału roślinnego. Omówiliśmy też możliwość dalszej współpracy w zakresie reaktywacji ogrodu. Dodatkowo odwiedziliśmy szkoły podstawowe we wsiach Boabeng (Ghana), Fazao (Togo) i Nano (Togo). Uczniom przekazaliśmy różne materiały szkolne.

Togo i Ghana 2019_1

Liczymy, że uda się nam tam wrócić i kontynuować rozpoczęte działania. Aktualnie zbieramy fundusze na ten cel!  

Stawiguda 2017_1

Stawiguda, 2017

W 2017 r. powstał ogród przyszkolny przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Stawigudzie.  Powstał on we przy współudziale studentów architektury krajobrazu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, studentów Uniwersytetu Dzieci (uczniowie w wieku  14-16 lat) oraz lokalnej społeczności. Został stworzony w ramach projektu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Uniwersytet Młodego Odkrywcy” - tytuł projektu:  "Nastolatek na uniwersytecie" - dofinansowanie otrzymane przez Fundację Uniwersytet Dzieci.

Nairobi (Kenia), 2015

Ogród założono w slumsie Mathare w stolicy Kenii Nairobi. Głównymi celami projektu były: realizacja przyszkolnego ogrodu użytkowego o funkcji dydaktycznej, aktywizacja uczniów szkoły oraz popularyzacja idei miejskiego ogrodnictwa. Nawiązaliśmy kontakty z organizacjami  pozarządowymi działającymi w Kenii w celu znalezienia odpowiedniej placówki dydaktycznej do przeprowadzenia pilotażowych badań. Dokonaliśmy inwentaryzacji terenu  opracowania, a następnie stworzyliśmy koncepcję projektową ogrodu. Projekt był współfinansowany przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. 

Nairobi Kenia 2015_1
Cabo Verde_1

Praia (Republika Zielonego Przylądka), 2015  

Ogród zrealizowano przy Escola de Ensino Basico de Achada Grande w Prai (Republika  Zielonego Przylądka). Wykonano go podczas wyjazdu stażowego - staż dydaktyczny i  naukowy w Republice Zielonego Przylądka, Praia, Universidade Jean Piaget de Cabo Verde  (2 - 23 kwietnia 2015 r.) w ramach projektu: Staże w wiodących zagranicznych ośrodkach  akademickich i naukowo-badawczych dla kadry dydaktycznej UWM - „Wzmocnienie  potencjału dydaktycznego UWM w Olsztynie”. 

Olsztyn, 2015
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących

Ogród został założony w ramach projektu "ZPP - zaprojektuj, posadź, pielęgnuj - czyli o tym  jak zieleń może łączyć lokalne społeczności". Powstał w Olsztynie, przy Specjalnym Ośrodku  Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących. W ramach projektu skupiono się przede wszystkim na wykonaniu dużej rabaty bylinowej na nasłonecznionej skarpie wzdłuż budynku szkoły oraz dosadzeniach roślin przed głównym wejściem. W kolejnych latach projekt był kilkukrotnie odwiedzany przez studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, którzy wykonywali przy nim prace pielęgnacyjne.  

Olsztyn2015_ZPP_1

Olsztyn, 2015
Państwowe Liceum Plastyczne im. Erica Mendelsohna

Ogród został założony w ramach projektu "ZPP - zaprojektuj, posadź, pielęgnuj - czyli o tym jak zieleń może łączyć lokalne społeczności". Powstał przy Państwowym Liceum Plastycznym im. Erica Mendelsohna w Olsztynie. W ramach projektu skupiono się na wykonaniu dużej rabaty bylinowej za budynkiem szkoły oraz na dosadzeniach roślin na
pozostałym terenie należącym do szkoły. Projekt był finansowany w ramach grantu z zakresu popularyzacji nauki - projekt Skills - eNgage, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

Olsztyn_ZPP_LiceumPlast_1

Olsztyn, 2015
Zespół Szkół Budowlanych im. Żołnierzy Armii Krajowej

Ogród został założony w ramach projektu "ZPP - zaprojektuj, posadź, pielęgnuj - czyli o tym, jak zieleń może łączyć lokalne społeczności". Powstał przy Zespole Szkół Budowlanych im. Żołnierzy Armii Krajowej w Olsztynie. W ramach projektu zaprojektowano i wykonano dwa patia w przyszkolnej bursie oraz urządzono rabatę przed głównym wejściem. Projekt był finansowany w ramach grantu z zakresu popularyzacji nauki - projekt Skills - eNgage, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

Olsztyn_Budowlanka_1
Ogród Ostróda_1

Ostróda, 2015  

Ogród został założony w ramach projektu "ZPP - zaprojektuj, posadź, pielęgnuj - czyli o tym, jak zieleń może łączyć lokalne społeczności". Powstał przy Zespole Szkół Rolniczych im. Wincentego Witosa w Ostródzie. W ramach projektu skupiono się na wykonaniu reprezentacyjnej rabaty przed wejściem do budynku szkoły. Projekt był finansowany w ramach grantu z zakresu popularyzacji nauki - projekt Skills - eNgage, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.  

Nowa Wieś, 2012  

W czerwcu 2012 r. zorganizowano festyn ekologiczny pod nazwą "Zielone integracje".  Festyn podzielony został na dwie części. Pierwsza z nich to warsztaty ekologiczne, podczas  których mieszkańcy uczyli się rozpoznawania pospolitych gatunków drzew i krzewów,  projektowania przydomowych rabat oraz przetwarzania domowych odpadów w małe dzieła  sztuki o funkcji użytkowej. Druga część festynu polegała na wspólnym zaprojektowaniu i  wykonaniu nasadzeń w otoczeniu remizy i wiejskiej świetlicy. W ciągu dwóch dni trwania  festynu zagospodarowano teren o powierzchni ok. 800 m2. Projekt ten był inspiracją do  podjęcia kolejnych działań i do założenia Fundacji "W krajobrazie".   

Ogród Nowa Wieś_1
Szklarnia

Stwórz z nami coś wyjątkowego!

​Jesteśmy otwarci na współpracę - prowadzimy szeroki zakres działań, od tworzenia ogrodów przyszkolnych, przez wykłady, warsztaty, aż po kampanie edukacyjne. Zachęcamy do kontaktu jednostki samorządu terytorialnego, szkoły i placówki oświatowe, uczelnie wyższe, organizacje pozarządowe, osoby prywatne, firmy i otoczenie biznesu.

ikona1
ikona2
ikona3
ikona4

Sprawdź wszystkie nasze projekty i bądź na bieżąco, śledząc nasze media społecznościowe ❤

© 2024 FUNDACJA "W KRAJOBRAZIE"

NR KONT:
PL 06 1140 2004 0000 3102 7763 6710

EUR 76 1140 2004 0000 3012 2281 3975

USD 09 1140 2004 0000 3912 2281 3964

FUNDACJA "W KRAJOBRAZIE"
ul. Leśna 31, 11-036 Sząbruk
KRS 0000729566
NIP 739-391-42-77
REGON 380075093

bottom of page